Golden Sun

För längelängesedan användes alkemi flitigt i Weyard. Civilisationer utvecklades i hejdundrande fart. Det gjorde även konflikterna. Det fanns inget annat att göra än att försegla den farliga alkemin.

Det går många hundra (tusen?) år innan alkemin kommer på tal igen. Två skumma individer vid namn Saturos och Menardi vill bryta förseglingen. För att göra det måste de ha tag i de fyra elementala stenarna som har gömts i bergshelgedomen Mt. Aleph, som i sin tur vaktas av den lilla byn Vale. De misslyckas ganska brutalt och ställer till med en hiskelig naturkatatrof som kostar några stackars bybor livet. Det är bara att sticka med svansen mellan benen och skämmas.

Tre år senare springer de tre magiadepterna Isaac, Garet och Jenna omkring med gammgubben Kraden runt i helgedomen och lägger vantarna på elementalstenarna. En sådant evinnerlig dåligt sammanträffande att Saturos och Menardi bestämt sig för att göra ett nytt försök. Den här gången har de förstärkning med sig i form av de två adepterna Felix och Alex. De nedrans skurkarna tvingar till sig stenarna med hot om våld och sticker därifrån tillsammans med två gisslan, Jenna och Kraden.

De jävlarna tänker visst tända de fyra fyrtornen (allt låter jävligt lamt på svenska) för att väcka alkemin till liv. Tji fick de! tycker Isaac som bara gav dem tre stenar. De måste tyvärr fortfarande stoppa de sluskiga små kräken, om inte annat för att rädda sina vänner. Men det är ju kul om världen inte går under också.

Sen händer en massa saker och spelet slutar frustrerande abrupt. Det är bara att fortsätta i uppföljaren Golden Sun: The Lost Age

Länkar

wikias Golden Sun Universe
Wikipedia

One thought on “Golden Sun

Leave a Reply