Gone Home var hype of the year när det släpptes 2013, men jag har inte ens rört det fram tills nu. Jag trodde det var ett skräckspel fram tills nu. Spoilers: där hade jag allt fel!
Huvudpersonen Katie kommer hem till ett mörkt, tomt hus efter ett år i Europa. Familjen flyttade in i huset, ärvt från farbror Oscar, efter att Katie lämnade USA, så allt är lika nytt för henne som för oss.
Varför vare sig föräldrarna eller lillasystern är hemma är upp till dig att lista ut genom att rota igenom brev och dagböcker spridda över huset. Om du har spelat spelet tidigare går det att ta sig till slutet på mindre än en minut, något som också reflekteras i speedrun-trofén i PS4-releasen av spelet – men då missar du också hela poängen med spelet. (Ja, jag bestämmer vad som är poängen med spelet. Käft)
Det är en rörande historia om att hitta sig själv som spelas upp i form av systerns kvarlämnade meddelanden till dig; ett år i ett tonårsliv komprimerat till 24 brev.
Mer miljö återfinns i små notiser om föräldrarnas svajiga äktenskap och faderns misslyckade författarkarriär; allt bidrar till att bygga upp en trovärdig historia som träffade mig mitt i känslorna även så här 4 år senare.