Allting börjar med en explosion. Det brinner så in i helvete, och Laras vän Zip skjuter på henne? Vadfalls?! Vi spolar tillbaka lite, och Lara befinner sig på en båt i medelhavet. Där tänker hon leta efter en ö som har sjunkit i havet, och kanske leder hennes upptäckter till att hon får reda på vad som egentligen hände hennes mamma.
Continue reading Tomb Raider: UnderworldCategory Archives: nintendo wii
Tomb Raider: Anniversary
Det här är en tjusig remake av det allra första Tomb Raider-spelet. Vi slipper tank-styrning och för första gången i den här seriens historia slipper jag känna vånda när det dyker upp fiender. Kameran fungerar som i ett modernt spel, dvs. den flyger inte åt alla håll så att jag tvingas spy upp min lunch. Det är liksom till och med roligt att skjuta på fiender, även om det känns hemskt att döda leoparder, gorillar, vargar och dinosaurier hejvilt. Då är det roligare att ha ihjäl de päckliga gubbarna som fulraggar/vill döda (det är typ samma sak) Lara. Men liksom, vad gör en om det dyker upp 500 kilo gorilla (riktig gorilla, inte päckelgubbe) som har siktet inställt på att göra mos av en? Låter bli att plundra kanske och därmed låter djurlivet vara ifred? Nä, just det. Däbateåschuuut.
Back to the Future: The Game
Det här är nog inte ett spel jag skulle ha spelat om inte a) jag fått det gratis via Playstation Plus och b) vincybel valde ut det i Alfabetisk utmaning – Prositen. Jag är inte ett så himla stort fan av Back to the Future, även om Telltale brukar göra bra ifrån sig.
Nåväl. Back to the Future: The Game släpptes episodiskt; fem delar uspridda från 2010-12-22 till 2011-06-23. Wikipedia kallar detta “månatligt”, jag tror de räknar en månad lite annorlunda än mig. Om jag hade spelat episoderna då de släpptes hade jag blivit rätt lagom frustrerad då varje del avslutas med en cliffhanger. Eller, jag vet inte. Del ett och två spelade jag i december 2015, och sedan väntade jag mer än ett år innan jag tog mig genom resten nu i februari 2017. Så det episodiska kanske inte hade varit ett stort problem i praktiken. (Men jag vill kunna välja min pacing själv! Så det så!)
Sam & Max 202: Moai Better Blues
Sybil blir jagad av en gigantisk triangulär portal. C.O.P.S finner den alltför irriterande för de ska kunna vara till någon hjälp. Om någon kunde se till så att den åtminstone stannade så skulle det vara en bra början.
Castlevania Judgment
Den gåtfulle tidsresenären Aeon kallar till sig tretton legendariska krigare till Time Rift så att de kan banka varandra blodiga. Vad syftet med det är visar sig när du spelat igenom samtliga karaktärers story mode. Ho ho ho.
Continue reading Castlevania JudgmentGuitar Hero III: Legends of Rock
Nu med episka bosstrider. Jag är kluven. Det är en intressant idé, och relativt smärtfritt men fan ta jävla Lou att spela på easy. Jag vill dock inte veta hur dryg Loujäveln är på normal svårighetsgrad än på ett tag.
Xenoblade Chronicles
Som alla vet består världen av två gigantiska gudar, Bionis och Mechonis. En gång i forntiden kämpade de tills de sårade varandra nästan till döden; efter detta har de inte gjort så mycket väsen av sig.
Varelserna som bor på de två olika gudarna har fortsatt upprätthålla fientligheten sedan dess: Mechons gör regelbundet räder mot varelserna på Bionis och de visar ingen nåd. Cirka ett år innan spelet startar på riktigt skedde ett avgörande slag mellan de två sidorna, och det är här, in medias res, som vi först kastas in i spelet. Som soldaten Dunban får vi möta gigantiska maskiner med hemska laservapen, och vi? Vi har svärd. Det känns lite orättvist.
The Legend of Zelda: Skyward Sword
I samband med att The Legend of Zelda firade sitt 25-årsjubileum i höstas, har Nintendo äntligen släppt en canon timeline. Ämnet har diskuterats (eller snarare) ältats i många år av seriens fans, men nu finns det alltså ett officiellt svar. Om man väljer att bry sig om denna teori eller skiter fullständigt i den spelar ingen större roll i det stora sammanhanget, men det kan i alla fall vara intressant att veta att Skyward Sword är det kronologiskt sett allra första Zelda-spelet. (Även Nintendo drabbas allså också av prequel-hardons)
Det är förstås mycket som är bekant från övriga delar – men det finns också viktiga saker som saknas.
Sam & Max 201: Ice Station Santa
Sam och Max måste ha uppfört sig ovanligt illa det här året eftersom de får en mycket otrevlig julklapp av tomten – en mördarrobot som citerar gamla dåliga låtar som ingen vill komma ihåg. Total ondska. Det finns bara en sak att göra och det är ju givetvis att åka till Nordpolen och spöa upp skitgubben.
Sam & Max 106: Bright Side of the Moon
Den dynamiska duon undersöker den galna sekten som har sin bas på månen. Eftersom spelet är så pass kort så får det bli en ganska kort post också.
Jomensåatt. Man kan klicka på saker.