One Way Heroics

Det är kört nu. Mörkret kommer och sväljer världen. Alla världar. Alla dimensioner.  Det enda hoppet som finns kvar är hoppet om en hjälte som kan besegra mörkret. Med andra ord snackar vi om dig. Sluta slöa!

/Mvh generisk rpg-beskrivning

One Way Heroics ser ut som ditt klassiska 16-bitars rutnätsbaserade JRPG, med tiles från RPGmaker. Du väljer en karaktärsklass, upp till fem egenskaper, namn och karaktärssprite och kör. Du väljer en dimension att starta – en slumpmässig, en du varit i tidigare, en som genereras från en kod du fått någonstans i från, eller en av de dagliga dimensionerna som ger extra bonusar och/eller utmaningar. Du väljer en svårighetsgrad.

Du vaknar upp i ett slott framför kung Victor som precis verkar avsluta en lång monolog om mörkret innan han ger dig en kruka med helande örter samt en artificiell fe (?) och önskar dig lycka till. Förhoppningsvis sa han inget annat viktigt.

Sen.. får du börja gå. Åt höger, uppåt, neråt. Helst inte så mycket åt vänster, för därifrån kommer mörkret som äter upp världen. NPC:erna i slottet skriker och försvinner. Mörkret rullar vidare. Det finns inget sätt att komma från det utom att fortsätta till höger. Du går och går så länge din uthållighet varar. Du äter en Nayuta-frukt som ger dig energin tillbaka och går lite mer.

Du går in i ett stenhus. En fiende med en stjärna ovanför huvudet slår dig en gång. Du dör.

Den artificiella fen, Iris,  suckar och säger att du kanske ska försöka fly från starkare fiender. Har du inte sett att du har en magi som kan stanna tiden i tre rundor?

Du får några Hero Points och möjligheten att spara utrustning i något som kallas för en Dimensional Vault. Du fattar ingenting.

Du startar ett nytt spel, väljer en annan slumpmässig dimension.

Du startar i ett slott framför kung Victor.

Du hittar vapen, rustningar, scrolls med attacker eller uppgraderingar, kartor. Du går lite mer. Du har nu gått 200 km. En mystisk röst berättar att Demon Lord är halvvägs framme, förbered dig!

En grupp banditer attackerar dig. Du börjar brinna. Du dör.

Iris säger att det gick bättre den här gången. Du får fler Hero Points. Du köper en ny klass för dina Hero Points. Du startar ett nytt spel.

Du dör.

Du dör.

Du dör.

Du kommer till slut fram 400 km och Demon Lord dyker upp. Efter att ha undvikit attacker i en timme får du hjälp av allierade du tydligen mött längs vägen. Dina attacker gör ingen skada, Demon Lord har barriärer i vägen som sakta nöts ner. Du dör.

Du tar ner alla barriärer och börjar göra skada.

Demon Lord sätter eld på dig.

Du dör.

Till slut lyckas du spöa Demon Lord. Som tack får du veta att denna dimension är säker nu, men det finns fler. Förhoppningsvis får de också hjälp av en hjälte som du en dag…

Hur får vi slut på eländet helt och hållet?

 

 

Varje genomspelning tar max 30 minuter på lättaste svårighetsgraden. Alla Hero Points du samlar ger dig möjligheten att låsa upp nya klasser, nya perks, fler platser i Dimensional Vault där du kan spara synnerligen bra utrustning till nästa genomspelning.

Från början finns bara klasserna Swordmaster och Knight tillgänglig, men med hjälp av Hero Points eller genom att uppfylla vissa krav i en spelomgång kan du så småningom få tillgång till klasserna Hunter, Pirate, Adventurer, Force User, Bard och slutligen  Hero. Alla har sina egna speciella förmågor och startutrustning

Jag klarade till slut spelet som pirat. Lättaste svårighetsgraden, det uppenbara slutet. Möjligen kommer jag fortsätta låsa upp saker efter detta, men nu vill jag vila ett tag.

Klasser

Swordmaster

  • Tillgänglig från början
  • Förmågor: Berserk, Bash, Seismic Slash (level 10)
  • Utrustning: Short Sword, Traveler’s Clothes
  • Hög stamina och viktgräns
  • Dubbelt så stor chans att göra kombo-attacker

Knight

  • Tillgänglig från början
  • Förmågor: Great Wall, Seismic Slash (level 10)
  • Utrustning: Long Sword, Knight’s Coat, Leather Shield
  • Hög vitalitet, tar mycket mindre skada med sköld

Hunter

  • Lås upp med 30 poäng eller genom att besegra en fiende med hjälp av pilbåge
  • Förmågor: Dash, Piercing Shot, Super Rapid Fire (level 30)
  • Utrustning: Hunter’s Bow, Traveler’s Clothes, 99 Wooden Arrows, 20 Iron Arrows
  • Extra räckvidd med pilbåge, kan se fienders positioner och hälsa

Pirate

  • Lås upp med 50 Hero Points eller genom att hitta Dark Brotherhood
  • Förmågor: Swimming, Lockpicking, Bash
  • Utrustning: Battleaxe, Traveler’s Clothes
  • Hög styrka och vitalitet, negativ karisma. Kan komma in hos Dark Brotherhood utan pass.

Adventurer

  • Lås upp med 50 Hero Points eller genom att öppna en extravagant kista
  • Förmågor: Lockpicking, Swimming, Mountain Climbing, Dash, Jump
  • Utrustning: Dagger, Traveler’s Clothes
  • Kan identifiera föremål, se hur många föremål en fiende bär eller en kista innehåller. Levlar upp snabbare.

Force User

  • Lås upp med 40 Hero Points eller genom att besegra en fiende med en force pwoer
  • Förmågor: Force Flame, Medidate
  • Utrustning: Wooden Staff, Traveler’s Clothes
  • Högt intellekt och viljekraft. Starkare force powers. Kan lära sig force powers genom att saka levels.

Bard

  • Lås upp med 50 Hero Points eller genom att rekrytera en allierad
  • Förmågor: Heroic Ballad, Dash, Defend (level 10)
  • Utrustning: Dagger, Traveler’s Clothes
  • Hög karisma, kan se framtida städer samt NPC:er inom 50 steg

Hero

  • Lås upp genom att klara spelet med 6 klasser
  • Förmågor: Bash
  • Utrustning: Short Sword, Knight’s Coat, Leather Shield
  • Hög styrka, smidighet och vitalitet. Hög chans för kritiska träffar och kombos. Tar mycket mindre skada med sköld. Tar jättemycket skada från träffar bakifrån och från sidan.

Leave a Reply