TIS-100

Av fyra hittills klarade spel i år är tre hidden object-spel. Duktig latmask.

Årets första spel här på bloggen får dock bli årets första klarade spel, det enda som inte har peka-och-klicka-mekanism. Det här är i stort sett så långt bort från story-drivna spel det går att komma:

Du ska programmera en påhittad microdator från 80-talet. Och jo, det finns en story dold härinne nånstans också, om en nedärvd dator med korrupt data; om en farbror som mystiskt dött; om dolda debugloggar som sakta bygger upp en märklig bakgrundshistoria. Jag vet inte om jag helt fattar vad som hänt, trots att jag klarat spelet. Kanske att jag behöver ta mig igenom alla TIS-NET-banor också.

Men det går alldeles utmärkt att totalt strunta i det och bara lösa programmeringsuppgifterna. 12 noder som jobbar parallellt med att hantera dina assembler-instruktioner. Ett litet instruktionsset, 1 (eller 2..ish) register,  stack tillgänglig på vissa nivåer. När du är klar kan du jämföra ditt resultat (antalet klockcyklar/noder/instruktioner använda) med resten av världen.

Knepigt, nördigt, och alldeles underbart. Men den som inte är intresserad av programmering har inget att hitta här.

 

Länkar

Steam

TIS-100 Teaser Trailer

Leave a Reply